Strefa Członkowska
EN

Rośnie świadomość wynajmu długoterminowego aut w sektorze MSP w Polsce

Dodane:

Ponad 77 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość usługi wynajmu długoterminowego samochodów. Jeszcze pięć lat temu znajomość usługi potwierdzało jedynie 56 proc. badanych, a 42 proc. respondentów otwarcie przyznawało, że nie ma wiedzy na ten temat – wynika z raportu Instytutu Keralla Research przeprowadzonego na zlecenie Carefleet S.A. Korzystać z pojazdu zamiast być jego właścicielem, woli 35 proc. MSP.

W krajach Europy Zachodniej wynajem długoterminowy od dawna cieszy się niesłabnącą popularnością. W Polsce, w ciągu 25 lat zmieniła się kondycja gospodarcza kraju, a powstałe zmiany pozwoliły inaczej spojrzeć w przyszłość. Jeszcze pięć lat temu przedstawiciele sektora MSP byli zdania, że jedynie auto firmowe, które jest własnością przedsiębiorcy przynosi wymierne korzyści dla biznesu. Dziś, spadł udział firm które nie znają usługi wynajmu długoterminowego aut. Branża CFM ma duże powody do zadowolenia. Okazało się, że w ciągu kilku lat udało się uzyskać znaczący wzrost świadomości istnienia tej formy użytkowania pojazdów w segmencie klienta, który przez wiele lat nie był adresatem komunikacji CFM.

MSP z autami służbowymi

Wynajem długoterminowy zdobywa coraz większą liczbę świadomych zwolenników. Przedsiębiorcy chcą prowadzić swój biznes bez kłopotów i kosztów związanych z zarządzaniem flotą. Firmy, decydujące się na udostępnienie swoim pracownikom samochodu służbowego, oferują nie tylko narzędzie pracy ale także element motywacji. Często firmowa flota staje się wyróżnikiem i jest dodatkową korzyścią oferowaną pracownikom różnych szczebli. Okazuje się, że blisko 93 proc. polskich mikro, małych i średnich przedsiębiorstw może pochwalić się liczbą do 20 pojazdów służbowych. Nie są to jednak tylko pojazdy zarządzane w ramach wynajmu długoterminowego.

Z przeprowadzonych przez instytut Keralla Research badań wynika, że ponad 63 proc. przedsiębiorstw z sektora MSP dysponuje flotą liczącą od 1-5 aut. Badania pokazały, że choć najwięcej wspomnianych przedsiębiorców korzysta z małej liczby służbowych aut, to już 12 proc. badanych przyznaje, że park samochodów którym dysponują to liczba 20 pojazdów. Ci, którzy przekraczają liczbę 21 samochodów stanowią 6,4 proc. badanych MSP. Dla branży to bardzo optymistyczny trend, widać że utrzymuje się nadal duży potencjał rozwoju wynajmu długoterminowego w Polsce, a właściciele firm widzą zalety takiego rozwiązania – podsumowuje Frédéric Lustig prezes Carefleet S.A.

Kupić a może wynająć?

Dla każdego przedsiębiorcy zwłaszcza tego z sektora MSP, przeznaczenie funduszy na flotę aut wiąże się z zadaniem pytania: czy korzystniej mieć czy posiadać? Tegoroczne badania wskazują, że ponad 35 proc. badanych woli używać auta, niż posiadać je na własność. Ponad 60 proc. właścicieli małych i średnich firm nadal jest zdania, że lepiej mieć niż korzystać. Dlaczego polscy przedsiębiorcy z sektora MSP tak mocno przywiązani są do własności? Przywiązanie do posiadania sięga czasów PRL. Kupowanie i posiadanie kojarzy się ze stabilizacją. Jak wynika z badań Skanera mikro, małych i średnich przedsiębiorstw odsetek firm sektora MSP, które źle oceniają rozwój krajowej gospodarki od roku utrzymuje się na poziomie 1/3 wszystkich badanych. Aktualnie zanotowano 31,3 proc. takich ocen, co jest niewielką poprawą w relacji odczytu w kwietniu 2014 roku. Nie dziwi zatem, że gorsza ocena sytuacji gospodarczej skutkuje poszukiwaniem oparcia w posiadaniu czegoś na własność. Nie zawsze jest to rozwiązanie w pełni przemyślane i kalkulujące faktyczne możliwości finansowe przedsiębiorcy. Wynajem długoterminowy samochodów przynosi bowiem korzyści nie tylko operacyjne, ale i finansowe, zarówno dużym międzynarodowym korporacjom, jak i firmom z sektora MSP.