Strefa Członkowska
EN

Rynek wynajmu długoterminowego aut w Polsce powiększył się po I kw. 2018 r. o 15,1% r/r

Dodane:

W pierwszym kwartale 2018 roku popularność wynajmu długoterminowego samochodów wśród firm i przedsiębiorców w Polsce nadal rosła. Jak wynika z danych Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów, tempo rozwoju rynku wynajmu długoterminowego wyniosło na koniec pierwszego kwartału 15,1% r/r, co oznacza, że było wyższe o prawie dwa punkty procentowe niż rok wcześniej i aż o ponad sześć procent, aniżeli dwa lata temu. Wysoką popularność wynajmu potwierdzają dane na temat liczby zakupionych przez branżę nowych samochodów osobowych. W pierwszym kwartale, na potrzeby wynajmu długoterminowego zakupiono o 26,4% więcej aut osobowych niż rok wcześniej. W porównaniu do pozostałych form finansowania samochodów służbowych, czyli m.in. do klasycznego leasingu finansowego, liczba nowych aut w wynajmie długoterminowym rosła zdecydowanie, bo ponad 2,5-krotnie, szybciej. Bardzo wysokie tempo wzrostu w pierwszych trzech miesiącach 2018 roku osiągnęła również branża Rent a Car (wypożyczalnie samochodów) – w jej przypadku dynamika rozwoju wyniosła aż 36,2% r/r.

Wiele wskazuje na to, że 2018 rok może być kolejnym bardzo udanym dla rynku motoryzacyjnego w Polsce. Zdaniem ekspertów, poziom sprzedaży nowych samochodów w salonach może być jeszcze wyższy niż w zeszłym roku, a ten – warto zaznaczyć – był pod tym względem rekordowy w ostatnich 18 latach. Za rosnącą sprzedaż w salonach, podobnie jak już od kilku lat, odpowiadały w I kwartale 2018 roku przede wszystkim firmy, które zgodnie z danymi IBRM Samar, były nabywcami blisko 2/3 (65,3%) nowych aut osobowych. Firmy zakupiły o 13,2% więcej samochodów osobowych, niż rok wcześniej.

Liczba nowych aut w wynajmie długoterminowym rosła 2,5 – krotnie szybciej niż w klasycznym leasingu finansowym

Sposobem na sfinansowanie aut służbowych, którego popularność rosła wśród przedsiębiorców w Polsce w pierwszym kwartale 2018 r. w najwyższym tempie, był tzw. wynajem długoterminowy, czyli mówiąc precyzyjniej, leasing operacyjny z pełną lub częściową obsługą pojazdów. To właśnie w jego przypadku liczba kupowanych nowych samochodów osobowych zwiększała się najszybciej – o 26,4% w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej. Co więcej, wzrost wynajmu długoterminowego był pod tym względem aż 2,5 – krotnie większy, niż w przypadku pozostałych dostępnych form finansowania aut dla firm. Dla porównania, liczba nowych samochodów nabywanych przez przedsiębiorców ze środków własnych, w kredycie oraz przy użyciu klasycznego leasingu finansowego (wyłącznie finansowanie pojazdów leasingiem, bez ich obsługi) razem, była w I kwartale 2018 r. większa o 10,3% r/r.

Wzrost liczby kupionych aut - CFM vs inne formy finansowania floty.png

Podobna sytuacja miała miejsce w przypadku porównania z najbardziej konkurencyjnym wobec wynajmu długoterminowego, klasycznym leasingiem finansowym, przy użyciu którego przedsiębiorcy w naszym kraju nabyli w pierwszych trzech miesiącach bieżącego roku o 10,4% samochodów więcej, aniżeli w I kwartale 2017 r.

Wynajem dlugoterminowy vs leasing - wzrost liczby kupionych aut w I kw. 2018.png

Biorąc pod uwagę główny wskaźnik dynamiki rozwoju rynku wynajmu długoterminowego aut, a więc łączną liczbę samochodów znajdujących się w Full Serwis Leasingu (jedna z dwóch usług zaliczanych do wynajmu długoterminowego), branża na koniec I kwartału 2018 r. odnotowała wzrost na poziomie 15,1% r/r. Tempo rozwoju rynku dynamicznie rośnie od kilku lat – w pierwszych trzech miesiącach bieżącego roku było bowiem o blisko dwa punkty procentowe wyższe niż w I kwartale 2017 r. oraz o ponad sześć procent większe niż w analogicznym okresie roku 2016. We flocie w wynajmie długoterminowym firm należących do PZWLP, liczącej nieco ponad 163 tys. samochodów*, 84,3% pojazdów znajdowało się w usłudze Full Serwis Leasingu (leasing operacyjny z pełną obsługą), a 15,7% w Leasingu z Serwisem (leasing operacyjny z częściową obsługą aut).

Dynamika wzrostu rynku wynajmu dlugoterminowego aut.png

Popularność wynajmu długoterminowego wśród polskich przedsiębiorców rośnie dynamicznie już od kilku lat, co jest dowodem, że polski rynek jest jeszcze wciąż bardzo daleki od nasycenia tą usługą – mówi Grzegorz Szymański, Prezes Zarządu PZWLP, Dyrektor Generalny Arval Polska. – Na przykładzie sprzedaży nowych samochodów do firm w I kwartale 2018 roku, po raz kolejny już w ostatnim czasie widać, że wynajem długoterminowy rozwija się znacznie szybciej od pozostałych form finansowania floty. Do niedawna, wynajem długoterminowy był kojarzony przede wszystkim z dużymi międzynarodowymi korporacjami, a obecnie sięga po to rozwiązanie coraz większa liczba przedsiębiorców z sektora MŚP. To jeden z głównych czynników stymulujących dużą i wciąż rosnącą dynamikę rozwoju branży. Dodatkowo, na efekt ten składa się również ważna zmiana w podejściu przedsiębiorców w naszym kraju do finansowania aut służbowych. Jeszcze kilkanaście lat temu firmy, podobnie jak użytkownicy prywatni, dążyły do posiadania samochodów, w związku z czym finansowały je przede wszystkim własnymi środkami lub kredytem. Obecnie jednak postawy w tym zakresie znacznie się zmieniły – ok. 2/3 aut jest finansowanych którąś z form leasingu, a więc klasycznego leasingu finansowego, operacyjnego lub operacyjnego z obsługą, czyli wynajmu długoterminowego. Podobnie jak miało to miejsce na starszych i bardziej rozwiniętych rynkach zachodnioeuropejskich, przedsiębiorcy decydując się na leasing, w pierwszej kolejności sięgali w naszym kraju przede wszystkim po zwykły leasing finansowy. Jak pokazują doświadczenia z Zachodniej Europy, po pewnym czasie i przekonaniu się do finansowania aut leasingiem, firmy zaczynają sięgać po formy bardziej zaawansowane, gwarantujące nie tylko finansowanie samochodów, ale również ich pełną obsługę, a więc po tzw. wynajem długoterminowy. Innymi słowy, zaczynają zastępować klasyczny leasing finansowy wynajmem długoterminowym. Proces ten w Polsce już się rozpoczął i w przyszłości może wpłynąć na jeszcze bardziej dynamiczny rozwój branży wynajmu długoterminowego w naszym kraju.

W pierwszym kwartale już co piąty przedsiębiorca w Polsce decydował się na wynajem długoterminowy aut

Zgodnie z danymi IBRM Samar, w pierwszym kwartale 2018 roku firmy zakupiły w polskich salonach łącznie 91,3 tys. nowych aut osobowych. Jak wynika z danych PZWLP, co piąty (20,5%) nowy samochód osobowy zakupiony w tym czasie przez przedsiębiorców znajdował się w wynajmie długoterminowym. Branża nabyła łącznie 18,7 tys. aut (z czego 14,6 tys. samochodów firmy CFM należące do PZWLP).

Wynajem dlugoterminowy - udzial w sprzedazy aut do firm w I kw. 2018.png

Diesel nadal traci – zyskują auta benzynowe i ekologiczne

W pierwszym kwartale bieżącego roku kontynuowany był trend spadku udziału aut z silnikami Diesla w łącznej flocie samochodów w wynajmie długoterminowym. Samochody wyposażone w silniki wysokoprężne traciły swój udział kosztem aut benzynowych i z napędami ekologicznymi (hybrydowymi i elektrycznymi). We flocie 163 tys. samochodów, Diesle stanowiły na koniec marca 2018 roku 64,9%, co oznacza spadek ich udziału o 1,4% w ciągu jednego kwartału (w porównaniu ze stanem na 31 grudnia 2017r.) oraz o 5,2% r/r.

Zyskiwały auta z silnikami benzynowymi, których udział na koniec I kw. 2018 r. wynosił 33,9% i zwiększył się w ciągu roku o 4,3%. Jeśli chodzi o samochody z napędami ekologicznymi, to na koniec marca bieżącego roku w ich przypadku osiągnięta została symboliczna bariera 2000 aut, przy udziale w łącznej flocie na poziomie 1,2%. Auta ekologiczne stanowiły więc nadal marginalną część całego parku pojazdów, ale warto zaznaczyć, że w ciągu roku ich udział zwiększył się 4-krotnie (z poziomu 0,3% na koniec I kw. 2017r.). Na 2 tys. pojazdów ekologicznych składały się przede wszystkim hybrydy, których liczba wynosiła 1974 auta (wzrost z 416 aut na koniec marca 2017 r.). Samochodów elektrycznych było jedynie 26, co więcej, ich liczba pozostała niezmienna w stosunku do stanu sprzed roku.

Rodzaje napedow wynajem dlugoterminowy I kw. 2018.png

Obserwowany już od dłuższego czasu spadek udziału aut z silnikami wysokoprężnymi we flotach w wynajmie długoterminowym to efekt przede wszystkim ogólnych trendów rynkowych, u których podstaw leży dokonująca się na naszych oczach w bardzo szybkim tempie rewolucja w motoryzacji – mówi Sławomir Wontrucki, Członek Zarządu PZWLP, Prezes LeasePlan Polska. – Należy się spodziewać, że Diesle we flotach będą w najbliższym czasie nadal zastępowane silnikami benzynowymi oraz napędami ekologicznymi. Ciężko ocenić do jakiego poziomu może spaść ich udział. Z całą pewnością można jednak stwierdzić, że dopóki będą produkowane, to będą obecne we flotach, np. w segmencie aut dostawczych czy klasy premium. Na uwagę zasługuje rosnący szybko udział aut ekologicznych, pomimo że relatywnie do łącznej floty, jest ich nadal bardzo mało. Przy czym, rośnie tylko liczba aut hybrydowych, a pojazdów elektrycznych jest nie tylko zaledwie 26, ale ich liczba w ciągu ostatniego roku w ogóle się nie zmieniła. Mamy nadzieję, że sytuację w tym zakresie poprawi Ustawa o elektromobilności. Weszła ona w życie w pierwszym kwartale 2018 roku, a więc na jej ewentualny wpływ należy jeszcze poczekać.

W łącznej flocie aut w wynajmie długoterminowym firm PZWLP, wśród najpopularniejszych modeli samochodów znalazły się na koniec marca bieżącego roku: Skoda Octavia, Volkswagen Passat, Ford Focus i Toyota Yaris.

Nabywane przez firmy skupione w PZWLP pojazdy na potrzeby wynajmu długoterminowego były coraz bardziej przyjazne dla środowiska, jeśli chodzi o emisję dwutlenku węgla. W przypadku kupowanych w I kw. 2018 r. samochodów osobowych średnia emisja CO2 wyniosła 123,33 g/km i była o 4,9% (6,39 g/km) niższa niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Jeśli chodzi o auta dostawcze, to średnia emisja CO2 nabywanych w pierwszym kwartale bieżącego roku pojazdów tego typu wyniosła 151,43 g/km i była o 4,4% (6,9 g/km) mniejsza niż w porównywalnym czasie roku 2017.

Emisja CO2 nowych aut w PZWLP.png

Branża Rent a Car w pierwszym kwartale 2018 roku - wzrost aż 36,2% r/r

Pierwszy kwartał 2018 r. okazał się być również bardzo udanym dla branży Rent a Car, reprezentowanej w PZWLP przez 7 dużych sieciowych, polskich i międzynarodowych wypożyczalni samochodów. Na koniec marca łączna flota firm Rent a Car w PZWLP** w usługach wynajmu krótkoterminowego (1-30 dni) oraz średnioterminowego (1 miesiąc – 2 lata) wynosiła ponad 16 tys. aut (16.163), co oznacza, że branża odnotowała wzrost na poziomie aż 36,2% r/r.

Członkowie PZWLP generują 1/3 sprzedaży nowych aut osobowych do firm w Polsce

Biorąc pod uwagę całokształt działalności 20 firm należących do Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP), a więc przede wszystkim usługi wynajmu krótko-, średnio- i długoterminowego samochodów, ale również leasing finansowy aut, firmy PZWLP zakupiły w pierwszym kwartale 2018 roku łącznie 29,5 tys. nowych samochodów osobowych. Oznacza to, że 1/3 (32,4%) nowych aut osobowych kupowanych w pierwszym kwartale 2018 roku przez przedsiębiorców w polskich salonach oraz ponad 1/5 (21,1%) samochodów sprzedanych w tym czasie ogółem (do klientów instytucjonalnych i osób prywatnych łącznie) zostało nabyte przez firmy należące do PZWLP ***.

* - bez floty firmy Athlon Car Lease
** - bez floty firmy Avis Budget / Jupol - Car
***- Firmy PKO Leasing, Volkswagen Leasing i mLeasing są również członkami ZPL (Związku Polskiego Leasingu).

Zobacz zestawienie wyników po I kwartale 2018 r. (łączne floty aut) firm członkowskich PZWLP