Strefa Członkowska
EN

Wynajem długoterminowy aut w Polsce urósł w I kw. 2017 r. o 13,2% r/r – tempo wzrostu 1,5-krotnie większe niż rok temu

Dodane:

Branża zakupiła aż o 52% nowych aut osobowych więcej niż w ubiegłym roku – wzrost 2,5 razy szybszy od innych form finansowania aut służbowych.

Zgodnie z danymi opublikowanymi przez Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP), w pierwszym kwartale 2017 r. rynek wynajmu długoterminowego aut w Polsce urósł o 13,2% r/r. Tempo wzrostu rynku było tym samym aż 1,5-krotnie wyższe niż rok wcześniej. Dynamika wzrostu branży wynajmu długoterminowego samochodów zwiększa się już czwarty kwartał z rzędu. Bardzo dobre wyniki, wskazujące jednoznacznie na wciąż rosnącą w Polsce popularność wynajmu długoterminowego aut wśród przedsiębiorców, potwierdza także liczba nowych samochodów osobowych zakupionych przez branżę w pierwszym kwartale 2017 r. Była ona aż o 52% większa niż rok temu, co oznacza, że wynajem długoterminowym rozwijał się w pierwszym kwartale ponad 2,5 razy szybciej od pozostałych form finansowania aut służbowych tzn. zakupu ze środków własnych, kredytu i klasycznego leasingu finansowego. Wysoką dynamikę rozwoju w pierwszych trzech miesiącach bieżącego roku odnotowała również branża Rent a Car, w przypadku której wzrost osiągnął poziom 19,5% r/r.

W pierwszych trzech miesiącach roku 2017, zgodnie z danymi IBRM Samar, łączna liczba nowych aut osobowych sprzedanych do firm w Polsce była większa o 24,6% niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Pierwszy kwartał bieżącego roku był więc bardzo udany dla całego rynku flotowego w naszym kraju. Jednakże, wynajem długoterminowy samochodów był w tym okresie tą formą finansowania floty, której popularność rosła wśród firm i przedsiębiorców w Polsce zdecydowanie najbardziej dynamicznie – aż ponad 2,5 – krotnie szybciej od pozostałych form finansowania samochodów osobowych, tj. zakupu ze środków własnych, kredytu oraz klasycznego leasingu finansowego łącznie. Liczba nowych aut osobowych zakupionych przez branżę wynajmu długoterminowego w pierwszym kwartale 2017 r. wyniosła bowiem 14,8 tys. pojazdów, co oznacza, że była większa niż w tym samym okresie rok temu aż o 52%. Dla porównania, w pozostałych formach finansowania floty (zakup ze środków własnych, kredyt i klasyczny leasing finansowy łącznie) w pierwszych trzech miesiącach bieżącego roku zakupionych zostało o 19,7% samochodów osobowych więcej, niż rok wcześniej.
W pierwszym kwartale 2017 roku blisko co piąte nowe auto osobowe (18,3%) nabywane przez firmy w Polsce znalazło się w wynajmie długoterminowym.

 

Wynajem długoterminowy samochodów ciągle przyśpiesza – dynamika wzrostu rynku rośnie już czwarty kwartał z rzędu  

Tempo wzrostu branży wynajmu długoterminowego samochodów w pierwszym kwartale osiągnęło poziom aż 13,2% r/r, co oznacza, że w kluczowej z usług CFM, czyli Full Serwis Leasingu (FSL), znajdowało się na koniec marca 2017 r. ponad 14,1 tys. aut więcej, niż rok wcześniej. Co więcej, dynamika wzrostu branży zwiększa się już czwarty kwartał z kolei – rok temu, na koniec pierwszego kwartału wynosiła 8,9% r/r.

 

Dane dotyczące rozwoju branży wynajmu długoterminowego po I kwartale 2017 r. po raz kolejny potwierdzają, że rynek ten w Polsce ma wciąż ogromny potencjał, a wysoka do tej pory popularność tej formy finansowania floty, nadal rośnie – mówi Sławomir Wontrucki, Prezes Zarządu PZWLP, Prezes LeasePlan Polska. – Tempo wzrostu rynku rośnie bowiem już czwarty kwartał z rzędu i obecnie jest 1,5-krotnie wyższe niż rok temu. Na dodatek, w pierwszych trzech miesiącach bieżącego roku imponujący wręcz był 52-procentowy wzrost liczby zakupionych przez branżę wynajmu długoterminowego nowych samochodów osobowych, w stosunku do pierwszego kwartału ubiegłego roku. Porównując go do wzrostu liczby aut nabywanych przez firmy w pozostałych formach finansowania, który był ponad 2,5 – krotnie niższy, widać doskonale, że wynajem długoterminowy w pierwszym kwartale bieżącego roku rozwijał się zdecydowanie szybciej od zakupu samochodów służbowych ze środków własnych, na kredyt czy też w klasycznym leasingu finansowym. Duża popularność wynajmu długoterminowego aut wynika przede wszystkim z coraz bardziej chętnego wykorzystywania tej formy finansowania floty już nie tylko przez duże korporacje, ale również przez mniejsze firmy z sektora MŚP. 

Na koniec pierwszego kwartału 2017 r. firmy wynajmu długoterminowego należące do PZWLP dysponowały łączną flotą nieco ponad 137 tys. samochodów (137.024 aut). Zdecydowana większość z nich, bo ponad 88% (88,4%), znajdowała się w Full Serwis Leasingu (FSL), czyli w najbardziej rozbudowanej i kompleksowej formie wynajmu długoterminowego, zapewniającej klientowi zewnętrzne finansowanie aut wraz z ich pełną obsługą administracyjną i serwisową. Pozostała część (11,6%) aut w łącznej flocie firm PZWLP w wynajmie długoterminowym była objęta usługą Leasingu z Serwisem (LS).

Udział Diesla w wynajmie długoterminowym aut zauważalnie spada, rośnie liczba samochodów ekologicznych  

W liczącej 137 tys. flocie samochodów firm PZWLP w wynajmie długoterminowym, na koniec pierwszego kwartału bieżącego roku auta z silnikami Diesla stanowiły 70,1% wszystkich pojazdów. Oznacza to, że udział samochodów z napędami wysokoprężnymi zmniejszył się w ciągu ostatniego roku (w porównaniu do stanu z końca marca 2016 r.) o 2,4%, kosztem wzrostu udziału aut z silnikami benzynowymi, które na koniec pierwszego kwartału 2017 r. stanowiły 29,6% ogółu floty. Samochody z napędami ekologicznymi, a więc hybrydowymi i elektrycznymi, to nadal znikoma część parku pojazdów w wynajmie długoterminowym firm PZWLP – auta tego typu mają udział na poziomie 0,3% łącznej floty (dokładnie 442 samochody: 416 hybrydowych oraz 26 elektrycznych). Pomimo, że auta napędzane silnikami ekologicznymi stanowią wciąż marginalną część w łącznej flocie w wynajmie długoterminowym, to na uwagę zasługuje fakt bardzo dużego wzrostu ich liczby w ciągu ostatniego roku – o 51%.

We flotach samochodów w wynajmie długoterminowym zaczyna być widoczny trend, obserwowany już od pewnego czasu w Polsce oraz niemalże całej Europie na rynku sprzedaży nowych samochodów do klientów indywidualnych– mówi Leszek Pomorski, Członek Zarządu PZWLP, Prezes Alphabet Polska Fleet Management. – Mowa o zmniejszającej się liczbie aut z silnikami dieslowskimi i jednoczesnym wzroście samochodów wyposażonych w benzynowe jednostki napędowe. Tendencja ta jest wynikiem dużego postępu technologicznego w ostatnich latach w zakresie silników benzynowych, który pozwolił na znaczące obniżenie wielkości spalania aut z napędami benzynowymi, a przez to obniżenie kosztów ich eksploatacji.

Branża Rent a Car w Polsce urosła o 19,5% r/r  

Pierwszy kwartał 2017 roku okazał się być bardzo udany również dla branży Rent a Car w Polsce, czyli wynajmu krótkoterminowego (do 30 dni) oraz średnioterminowego (1 miesiąc – 2 lata) samochodów. Branża ta, na podstawie danych dotyczących wielkości floty aut 6 na 7 firm Rent a Car skupionych aktualnie w PZWLP (bez Avis Budget / Jupol – Car Sp. z o.o.) dysponowała na koniec marca 2017 r. łączną flotą prawie 12 tys. aut (11.865), co oznacza, że odnotowała wzrost na poziomie 19,5% r/r.

Członkowie PZWLP generują w Polsce sprzedaż ponad 1/3 nowych aut osobowych do firm

Biorąc pod uwagę całokształt działalności 21 firm należących do Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP) na koniec pierwszego kwartału 2017 r., a więc przede wszystkim usługi wynajmu krótko-, średnio- i długoterminowego samochodów, ale również klasyczny leasing finansowy aut, firmy PZWLP zakupiły w okresie styczeń – marzec bieżącego roku łącznie ponad 27,5 tys. nowych samochodów osobowych (a więc więcej o 38,4% niż w porównywalnym okresie rok temu). Oznacza to, że ponad 1/3 (34,1%) nowych aut osobowych kupowanych w pierwszym kwartale 2017 roku przez przedsiębiorców w polskich salonach zostało nabyte przez firmy należące do PZWLP*

*- Firmy PKO Leasing, Volkswagen Leasing, mLeasing i Raiffeisen Leasing Polska były w pierwszym kwartale 2017 r. również członkami ZPL (Związku Polskiego Leasingu).