Strefa Członkowska
EN

Zewnętrzne finansowanie floty bez pełnej obsługi to za mało

Dodane:

Zgodnie z danymi Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów – jedynej w kraju organizacji branżowej skupiającej najważniejsze firmy rynku CFM, branża wynajmu długoterminowego samochodów w Polsce odnotowała po III kw. 2014 r wzrost o 10,3% w ujęciu rocznym. Dynamika rozwoju jest nieznacznie wyższa niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Od początku czerwca do końca września, firmy PZWLP wygenerowały w Polsce prawie 1/3 łącznej sprzedaży nowych samochodów do firm, osiągając najwyższy pod tym względem poziom w 2014 roku. W ciągu trzech kwartałów firmy należące do PZWLP zakupiły już łącznie prawie 40 tys. aut. Dynamiczny rozwój wynajmu długoterminowego flot w Polsce powoduje, że usługa ta, zgodnie z trendami zachodnioeuropejskimi, konsekwentnie zastępuje starsze i mniej rozwinięte formy takie jak kredyt, czy klasyczny leasing finansowy, zapewniające wyłącznie finansowanie aut dla firmy, bez ich pełnej obsługi serwisowej i administracyjnej.

Łączna flota aut branży wynajmu długoterminowego skupionej w PZWLP wynosi po III kwartale 2014 roku ponad 121,5 tys. (121.519) samochodów służbowych, wykorzystywanych na co dzień przez funkcjonujące w Polsce firmy. Skumulowany wzrost branży z trzech kwartałów tego roku osiągnął poziom 6,5%.

Dynamicznie rosnąca liczba aut w usłudze wynajmu długoterminowego oznacza, że rynek w Polsce upodabnia się do bardziej rozwiniętych pod tym względem krajów Europy Zachodniej, gdzie użytkowanych  w ten sposób jest nawet 70-80% wszystkich samochodów firmowych – mówi Marek Małachowski, Prezes Zarządu PZWLP, Dyrektor Zarządzający ALD Automotive Polska. – Oczywiście, z uwagi na fakt, że nasz rynek wynajmu długoterminowego jest wciąż młody, udział pojazdów firmowych finansowanych i zarządzanych w takiej formie jest dużo mniejszy. Jednak dzięki temu, że wynajem długoterminowy rośnie od wielu lat w tempie 10 – 12% rocznie, obserwujemy, że konsekwentnie zastępuje on starsze i mniej rozwinięte formy zewnętrznego finansowania floty, takie jak kredyt czy klasyczny leasing finansowy. Głównym powodem takiego zjawiska jest fakt, że podmioty biznesowe w Polsce, zarówno duże międzynarodowe korporacje, jak i sektor MSP, nie tylko odchodzą już od zakupów floty za własne środki finansowe, decydując się na zewnętrzne finansowanie, ale idą o krok dalej, poszukując rozwiązań bardziej zaawansowanych. Poza samym zewnętrznym finansowaniem pojazdów, od dostawców parków samochodów służbowych oczekują również pełnego outsourcingu wszelkich kwestii związanych z codzienną obsługą administracyjną oraz serwisową floty. Wynajem długoterminowy jest właśnie odpowiedzią na takie rosnące w Polsce potrzeby rynkowe. Pozwala bowiem nie tylko na sfinansowanie aut firmowych z zewnętrznych środków, podobnie jak ma to miejsce w przypadku kredytu czy leasingu finansowego, ale również na uwolnienie firmy od uciążliwych czynności związanych z obsługą floty, takich jak rejestracje, przeglądy, ubezpieczenia, likwidacja szkód komunikacyjnych, naprawy, czy zarządzanie procesem wymiany opon.

Niezmiennie najpopularniejszą formą finansowania i zarządzania floty aut firmowych w ramach usług CFM w Polsce pozostaje Full Service Leasing (FSL), zwany inaczej leasingiem operacyjnym z pełną obsługą. W łącznej flocie firm PZWLP samochody znajdujące się w Full Service Leasingu stanowią 77% i po III kwartale 2014 r. jest to przeszło 93 tys. pojazdów (93.217).

Pozostałą, zdecydowanie mniejszą część floty wszystkich firm PZWLP, stanowią auta w usługach Leasingu z Serwisem – 13% (LS – Leasing Service) oraz Wyłącznego Zarządzania – 10% (FM – Fleet Management). Leasing z Serwisem jest w uproszczeniu mniej rozwiniętą formą usługi Full Service Leasingu i podobnie jak w jej przypadku zapewnia przedsiębiorcy zewnętrzne finansowanie floty, ale jej obsługa tylko w części jest prowadzona przez firmę wynajmu długoterminowego. Zgodnie z definicjami PZWLP, stanowiącymi standard rynkowy w tym zakresie, firma CFM zapewnia w jej przypadku min. 2 świadczenia związane
z zarządzaniem flotą np. ubezpieczenia i przeglądy.

Najmniejszą, bo jedynie 10% grupę aut, stanowią samochody flotowe znajdujące się w Wyłącznym Zarządzaniu. W przypadku tej usługi jednak w ostatnich dwóch kwartałach można zaobserwować bardzo duży wzrost, wynoszący po III kwartale 2014r. aż 43,6% r/r. Zdaniem ekspertów PZWLP, przyczyną takiego ożywienia w tym segmencie jest pojawienie się na polskim rynku zupełnie nowego rodzaju oferty spełniającej kryteria usługi Wyłącznego Zarządzania, kierowanej przede wszystkim do najmniejszych przedsiębiorców wykorzystujących floty liczące od jednego do kilku samochodów. Polega ona na zapewnieniu małym firmom, decydującym się na zakup pojazdów we własnym zakresie, stałej obsługi serwisowej ich samochodów flotowych w ramach zryczałtowanych, stałych kosztów.

Jest to kolejny, bardzo dobry sygnał płynący z polskiego rynku flotowego, świadczący o jego coraz większej dojrzałości – mówi Marek Małachowski, Prezes Zarządu PZWLP, Dyrektor Zarządzający ALD Automotive Polska. - Potwierdza bowiem, że nawet mikro przedsiębiorstwa w zakresie swoich samochodów służbowych poszukują rozwiązań choć w części pozwalających im na zlecenie czynności związanych z flotą firmom zewnętrznym.  

Obecnie w Polsce sprzedaż nowych samochodów jest generowana w większości, bo w ponad 60%, przez firmy i przedsiębiorców co powoduje, że sektor klientów komercyjnych jest główną siłą napędową rynku motoryzacyjnego w kraju. Według danych IBRM Samar w III kwartale 2014 roku w Polsce sprzedanych zostało blisko 44,5 tys. aut do firm (tzw. na REGON). Firmy skupione w PZWLP zakupiły w tym czasie ponad 13,7 tys. samochodów. Oznacza to, że miały blisko 1/3 (31%) udziału w całkowitej sprzedaży aut do firm w kraju w tym okresie i osiągnęły najwyższy pod tym względem poziom od początku roku.   

Pierwsza piątka największych w Polsce firm wynajmu długoterminowego samochodów (CFM), biorąc pod uwagę nie tylko członków PZWLP reprezentujących ok. 75% rynku, ale również niezrzeszoną, lecz wspólnie raportującą ze Związkiem firmę Masterlease, jest po III kwartale 2014 roku niezmienna w stosunku do poprzedniego okresu. Największą łączną flotą dysponuje LeasePlan Fleet Management Polska (23.169), następnie Masterlease (21.622), a na trzecim miejscu plasuje się firma Arval (16.232). Na pozycji czwartej znajduje się firma Alphabet Polska Fleet Management finansująca i zarządzająca blisko 12 tys. samochodów (11.943), a pierwszą piątkę zamyka Carefleet z łączną flotą ponad 10,5 tys. aut (10.525).