Hybrydowa rewolucja może ominąć sektor MŚP.
Dodane:
Jedynie 4,3 proc. mikro, małych i średnich firm w Polsce posiada samochody z napędami alternatywnymi – wynika z badania zrealizowanego przez Instytut Keralla na zlecenie Carefleet S.A. Z kolei tylko 1,9 proc. badanych przedsiębiorców deklaruje chęć nabycia tego typu aut w najbliższym czasie.
W roku 2017 sprzedaż nowych samochodów osobowych w Polsce osiągnęła najwyższy w tym stuleciu poziom. Z salonów wyjechało 486 tys. aut, czyli o 70 tys. więcej niż w roku 2016. Tak dobrych rezultatów rynek nowych samochodów w naszym kraju nie odnotował od 1999 roku.
ROŚNIE ZAINTERESOWANIE SAMOCHODAMI Z NAPĘDAMI ALTERNATYWNYMI
Dynamicznie rośnie również zainteresowanie pojazdami z napędami alternatywnymi. W 2017 r. zarejestrowano w Polsce 16,8 tys. samochodów osobowych z silnikiem hybrydowym oraz 1030 aut z elektrycznym lub hybrydowym plug-in. Za dobrą koniunkturę, podobnie jak w kilku ostatnich latach, odpowiadały przede wszystkim firmy, które coraz częściej doceniają zalety pojazdów z napędami alternatywnymi, w tym również te ekonomiczne.
- Spalanie w przypadku samochodów z napędem hybrydowym w dużej mierze zależy od sposobu ich użytkowania. Nie zawsze posiadanie we flocie tego typu pojazdów jest równoznaczne z oszczędnościami na paliwie - twierdzi Robert Polak, kierownik Działu Napraw Mechanicznych w Carefleet S.A. - Warto jednak zwrócić uwagę na fakt, iż w wielu samochodach hybrydowych nie ma niektórych elementów znanych z aut z silnikami spalinowymi, a niektóre zużywają się wolniej, co przekłada się na niższe koszty obsługi serwisowej. To koszty, o których często zapomina się w kalkulacjach, a które mogą być źródłem znacznych oszczędności dla firmy – dodaje.
KORPORACJE I DUŻE PRZEDSIĘBIORSTWA STAWIAJĄ NA HYBRYDY
W 2017 roku głośno było o spektakularnych kontraktach na samochody z napędami alternatywnymi, zawieranymi przez korporacje i duże przedsiębiorstwa. Niekwestionowanym liderem sprzedaży była Toyota, która na polskie drogi wprowadziła aż 14 200 hybryd, co stanowiło 28 proc. w całkowitej sprzedaży marki w Polsce. Ponad 400 hybrydowych Toyot Yaris sfinansowanych przez firmę Carefleet trafiło do Grupy Eurocash, lidera na polskim rynku hurtowej dystrybucji produktów FMCG. Również około 400 Yarisów zostało udostępnionych w programach Panek CarSharing, EasyShare i Cherry Car. Z kolei 380 hybrydowych Toyot zasiliło w 2017 roku flotę banku Milenium, a 100 trafiło do biofarmaceutycznej firmy AstraZeneca Pharma Poland Sp. z o.o.
- Jeżeli chodzi o pojazdy z napędem hybrydowym, przez długi czas barierą nie do pokonania dla wielu przedsiębiorców była cena. Sytuacja jednak powoli się zmienia. To technologia wciąż relatywnie droga, jednak wraz z pojawianiem się na rynku nowych modeli, ceny tego typu pojazdów sukcesywnie spadają – mówi Robert Polak. -Ponadto firmy CFM na coraz większą skalę finansują samochody hybrydowe w opcji wynajmu długoterminowego. W tym modelu przedsiębiorcy w ramach stałej, atrakcyjnej opłaty miesięcznej mają zapewnione finansowanie auta oraz możliwość skorzystania z szerokiego pakietu usług dodatkowych, takich jak obsługa techniczna, sezonowa wymiana i przechowywanie opon czy ubezpieczenie – dodaje.
CZY HYBRYDOWA REWOLUCJA OMINIE SEKTOR MŚP?
Badania zrealizowane przez Carefleet S.A. pokazują, że sektor MŚP z dużym dystansem podchodzi do samochodów z napędami alternatywnymi. Aż 91,7 proc. ankietowanych przedsiębiorców deklaruje, że nie zamierza nabyć tego typu pojazdów w najbliższym czasie. Tym bardziej, że przedstawiciele mikro, małych i średnich przedsiębiorstw wymieniają samochody stosunkowo rzadko.
- Jak wynika z naszych badań, w niemal połowie przedsiębiorstw z sektora MŚP samochody służbowe są użytkowane od 5 do 10 lat. 22,2 proc. przedstawicieli mikro, małych i średnich podmiotów gospodarczych deklaruje, że zmienia firmowe pojazdy co 2-4 lata, a 10,9 proc. twierdzi, że korzysta z nich dłużej niż 11 lat. Wszystko wskazuje więc na to, że hybrydowa rewolucja może ominąć polski sektor MŚP – mówi Robert Polak. Być może rozwój infrastruktury ładującej, niższe ceny pojazdów z napędem elektrycznym, a także coraz bardziej zaawansowane technologie związane z produkcją samochodów zasilanych gazem ziemnym lub tych z napędem wodorowym sprawią, że polscy mikro, mali i średni przedsiębiorcy wybiorą w dłuższej perspektywie czasu auta stricte ekologiczne – dodaje.
W roku 2017 sprzedaż nowych samochodów osobowych w Polsce osiągnęła najwyższy w tym stuleciu poziom. Z salonów wyjechało 486 tys. aut, czyli o 70 tys. więcej niż w roku 2016. Tak dobrych rezultatów rynek nowych samochodów w naszym kraju nie odnotował od 1999 roku.
ROŚNIE ZAINTERESOWANIE SAMOCHODAMI Z NAPĘDAMI ALTERNATYWNYMI
Dynamicznie rośnie również zainteresowanie pojazdami z napędami alternatywnymi. W 2017 r. zarejestrowano w Polsce 16,8 tys. samochodów osobowych z silnikiem hybrydowym oraz 1030 aut z elektrycznym lub hybrydowym plug-in. Za dobrą koniunkturę, podobnie jak w kilku ostatnich latach, odpowiadały przede wszystkim firmy, które coraz częściej doceniają zalety pojazdów z napędami alternatywnymi, w tym również te ekonomiczne.
- Spalanie w przypadku samochodów z napędem hybrydowym w dużej mierze zależy od sposobu ich użytkowania. Nie zawsze posiadanie we flocie tego typu pojazdów jest równoznaczne z oszczędnościami na paliwie - twierdzi Robert Polak, kierownik Działu Napraw Mechanicznych w Carefleet S.A. - Warto jednak zwrócić uwagę na fakt, iż w wielu samochodach hybrydowych nie ma niektórych elementów znanych z aut z silnikami spalinowymi, a niektóre zużywają się wolniej, co przekłada się na niższe koszty obsługi serwisowej. To koszty, o których często zapomina się w kalkulacjach, a które mogą być źródłem znacznych oszczędności dla firmy – dodaje.
KORPORACJE I DUŻE PRZEDSIĘBIORSTWA STAWIAJĄ NA HYBRYDY
W 2017 roku głośno było o spektakularnych kontraktach na samochody z napędami alternatywnymi, zawieranymi przez korporacje i duże przedsiębiorstwa. Niekwestionowanym liderem sprzedaży była Toyota, która na polskie drogi wprowadziła aż 14 200 hybryd, co stanowiło 28 proc. w całkowitej sprzedaży marki w Polsce. Ponad 400 hybrydowych Toyot Yaris sfinansowanych przez firmę Carefleet trafiło do Grupy Eurocash, lidera na polskim rynku hurtowej dystrybucji produktów FMCG. Również około 400 Yarisów zostało udostępnionych w programach Panek CarSharing, EasyShare i Cherry Car. Z kolei 380 hybrydowych Toyot zasiliło w 2017 roku flotę banku Milenium, a 100 trafiło do biofarmaceutycznej firmy AstraZeneca Pharma Poland Sp. z o.o.
- Jeżeli chodzi o pojazdy z napędem hybrydowym, przez długi czas barierą nie do pokonania dla wielu przedsiębiorców była cena. Sytuacja jednak powoli się zmienia. To technologia wciąż relatywnie droga, jednak wraz z pojawianiem się na rynku nowych modeli, ceny tego typu pojazdów sukcesywnie spadają – mówi Robert Polak. -Ponadto firmy CFM na coraz większą skalę finansują samochody hybrydowe w opcji wynajmu długoterminowego. W tym modelu przedsiębiorcy w ramach stałej, atrakcyjnej opłaty miesięcznej mają zapewnione finansowanie auta oraz możliwość skorzystania z szerokiego pakietu usług dodatkowych, takich jak obsługa techniczna, sezonowa wymiana i przechowywanie opon czy ubezpieczenie – dodaje.
CZY HYBRYDOWA REWOLUCJA OMINIE SEKTOR MŚP?
Badania zrealizowane przez Carefleet S.A. pokazują, że sektor MŚP z dużym dystansem podchodzi do samochodów z napędami alternatywnymi. Aż 91,7 proc. ankietowanych przedsiębiorców deklaruje, że nie zamierza nabyć tego typu pojazdów w najbliższym czasie. Tym bardziej, że przedstawiciele mikro, małych i średnich przedsiębiorstw wymieniają samochody stosunkowo rzadko.
- Jak wynika z naszych badań, w niemal połowie przedsiębiorstw z sektora MŚP samochody służbowe są użytkowane od 5 do 10 lat. 22,2 proc. przedstawicieli mikro, małych i średnich podmiotów gospodarczych deklaruje, że zmienia firmowe pojazdy co 2-4 lata, a 10,9 proc. twierdzi, że korzysta z nich dłużej niż 11 lat. Wszystko wskazuje więc na to, że hybrydowa rewolucja może ominąć polski sektor MŚP – mówi Robert Polak. Być może rozwój infrastruktury ładującej, niższe ceny pojazdów z napędem elektrycznym, a także coraz bardziej zaawansowane technologie związane z produkcją samochodów zasilanych gazem ziemnym lub tych z napędem wodorowym sprawią, że polscy mikro, mali i średni przedsiębiorcy wybiorą w dłuższej perspektywie czasu auta stricte ekologiczne – dodaje.