Strefa Członkowska
EN

Połowa firm z sektora MŚP rewiduje budżety flotowe w związku z COVID-19

Dodane:
Niemal 25 proc. małych i średnich firm w Polsce zamierza do końca roku ograniczyć do minimum lub całkowicie wstrzymać zakup nowych samochodów – wynika z badania zrealizowanego w 3. kwartale na zlecenie Carefleet S.A. To bezpośredni skutek pandemii wirusa SARS-CoV-2. Blisko 17 proc. przedsiębiorców, poszukując oszczędności, próbuje zminimalizować także koszty utrzymania już posiadanych pojazdów.

Jeszcze w pierwszym kwartale 2020 r. blisko 18 proc. z ponad 2 milionów podmiotów z sektora MŚP planowało inwestycje w rozwój firmowych flot. Gdyby przedsiębiorcy zrealizowali swoje deklaracje, do mikro, małych i średnich firm w Polsce trafiłoby nawet 800 000 nowych i używanych samochodów. Najnowsze badanie zrealizowane przez Instytut Keralla Research na zlecenie Carefleet S.A. pokazuje, jak bardzo pandemia wpłynęła na rewizję planów i budżetów flotowych w sektorze.

Mniejsze wydatki na zakupy, większe na bezpieczeństwo

Nieco ponad 50 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorców biorących udział w badaniu zadeklarowało, że pandemia wirusa SARS-CoV-2 nie wpłynęła w istotny sposób na rewizję budżetów flotowych w ich firmach. Druga połowa wdraża różnorodne działania związane głównie z ograniczeniem kosztów oraz poprawą bezpieczeństwa kierowców.

- W dobie recesji wiele firm podejmuje kroki, aby zminimalizować koszty działalności. Dotyczy to również szeroko rozumianej mobilności. Jak wynika z badania, 24,3 proc. przedstawicieli firm z sektora MŚP chce do końca roku ograniczyć do minimum lub wstrzymać całkowicie zakup samochodów, a 16,6 proc. próbuje obniżyć koszty związane już z posiadanymi autami, m.in. poprzez zmniejszenie liczby wyjazdów służbowych. To w konsekwencji ma przełożyć się np. na mniejszą liczbę napraw czy niższe koszty paliwa - mówi Bartosz Olejnik, dyrektor sprzedaży i marketingu w Carefleet S.A. - Ponadto niemal 5 proc. przedsiębiorców z sektora MŚP planuje zmianę dotychczasowych nawyków w zakresie finansowania floty, przechodząc od zakupu aut ze środków własnych do leasingu, różnych form abonamentu oraz wynajmu długoterminowego. Z kolei 3,1 proc. ankietowanych zadeklarowało, że zamiast zakupu samochodów nowych, zamierza nabywać auta na rynku wtórnym – dodaje Bartosz Olejnik.

Jednocześnie wraz z tendencją zmierzającą do optymalizacji kosztów zakupu i użytkowania samochodów, przedsiębiorcy deklarują zwiększenie budżetów na poprawę bezpieczeństwa korzystania z pojazdów służbowych, w tym częstsze mycie, ozonowanie czy zakup dodatkowych środków czystości. Takie działania wskazuje ponad 16 proc. respondentów biorących udział w badaniu.

- Dla wielu firm z sektora MŚP samochód to narzędzie pracy, bez którego niemożliwe jest funkcjonowanie firmy, a tym samym zarabianie pieniędzy. Zrozumiałe jest więc, że przedsiębiorcy inwestują dodatkowe środki, chcąc zapewnić bezpieczeństwo kierowcom i utrzymać mobilność floty na dotychczasowym poziomie – mówi Bartosz Olejnik.

Największe zmiany w mikro i małych firmach

Szczegółowa analiza wyników badania, uwzględniająca podział firm ze względu na wielkość zatrudnienia, wykazała, że rewizję budżetów flotowych rzadziej deklarują średnie firmy (50-249 pracowników) oraz osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą – odpowiednio 58 oraz 65,5 proc. przedstawicieli tych grup twierdzi, że pandemia nie spowodowała żadnych istotnych zmian w tym zakresie. W mikroprzedsiębiorstwach (2-9 pracowników) odsetek ten wynosi 44,5 proc., a średnich firmach (10-49 pracowników) – 46,7 proc. Podmioty te z kolei rzadziej niż pozostałe zamierzają ograniczać koszty eksploatacji posiadanych już pojazdów, za to częściej zwiększać budżety na poprawę bezpieczeństwa korzystania z nich.

- Jak pokazują wyniki badania, 13,4 proc. mikroprzedsiębiorstw oraz 15,7 proc. małych firm próbuje zminimalizować koszty flotowe, ograniczając eksploatacje posiadanych pojazdów. Dla porównania na takie działania decyduje się 20,7 proc. osób prowadzących jednoosobową działalność oraz 20,5 proc. średnich firm. Szczególnie widoczne jest to w firmach z branży produkcyjnej – mówi Bartosz Olejnik. – Mikroprzedsiębiorstwa i małe firmy częściej natomiast deklarują zwiększanie budżetów na działania związane z poprawą bezpieczeństwa korzystania z samochodów służbowych – odpowiednio 17,6 oraz 19,8 proc. – dodaje.

Dodatkowo, jak wynika z badania, 13,8 proc. osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą rozważa korzystanie z samochodów finansowanych w formie wynajmu długoterminowego lub rozwiązań abonamentowych. Z kolei niemal 8,5 proc. małych firm planuje zrezygnować z zakupu nowych samochodów na rzecz pojazdów z rynku wtórnego.

Pliki do pobrania