Samochód na wynajem dla firm. Jakie auta wybierali przedsiębiorcy w 2022 r.?
Dodane:
• Mimo wyższych cen paliw, bardzo popularnej pracy hybrydowej i trudniejszej sytuacji ekonomicznej firmy pokonują coraz dłuższe trasy. Średni roczny przebieg wynajmowanych aut w Polsce rośnie.
• Dostęp do nowych aut jest ograniczony, dlatego przedsiębiorcy wynajmują używane. Wynajem aut „z drugiej ręki” wypełnił lukę spowodowaną niską dostępnością nowych aut na wynajem.
• Elastyczność klientów w doborze samochodu widoczna jest dopiero na późniejszym etapie poszukiwań. Na początku firmy uparcie szukają konkretnych modeli.
• Przedsiębiorcy coraz chętniej decydują się na wyposażenie auta w wyższym standardzie, w tym rozbudowane systemy infotainment pozwalające na korzystanie z multimediów i rozrywki.
Rynek wynajmu samochodów jest obecnie w bardzo ciekawym położeniu. W związku z bieżącą sytuacją gospodarczą firmy ostrożniej wydają pieniądze. Długo analizują i porównują oferty. Rozważniej podejmują decyzje i staranniej wybierają auto na wynajem. Z drugiej strony ci sami klienci chętniej wybierają wyższą ratę, jeśli auto posiada niestandardowy komplet wyposażenia, gwarantujący komfort i wygodę jazdy. Firmy chętnie inwestują w nowoczesne samochody wyposażane w rozbudowane systemy infotainment pozwalające na korzystanie z multimediów i rozrywki oraz porównują oferty w ramach różnych wersji tego samego modelu auta. Technologiczna funkcjonalność auta jest dzisiaj nierzadko stawiana na czele różnych zalet samochodu wyprzedzając nawet te związane z osiągami silnika. Dla firm zainteresowanych autami premium bardziej istotne jest to, co widać i czuć. Chętniej wybierają wersje aut wyposażone w skórzaną tapicerkę, napęd 4x4 czy właśnie większy i mocniejszy silnik, wynika z analiz firmy LeasePlan.
Mimo wyższych cen paliw, przebiegi firm nie maleją
W przypadku wynajmu samochodu ważnym czynnikiem wpływającym na wysokość raty jest planowany roczny przebieg. Widać, że firmy nie ograniczają swoich tras. Mimo wyższych cen paliw, bardzo popularnej pracy hybrydowej i trudniejszej sytuacji ekonomicznej przebiegi w Polsce nie maleją. Kolejny rok z rzędu zanotowaliśmy wzrost. W 2022 r. średni przebieg wśród przedsiębiorstw MŚP w LeasePlan przekroczył ponad 25 000 km, pół tysiąca więcej niż w roku ubiegłym i o tysiąc więcej niż dwa lata wcześniej. Średni przebieg wybierany przez firmy systematycznie rośnie od 2019 roku – komentuje Patryk Kraszewski, Head of SME & Flex w LeasePlan Polska.
Coraz ważniejszą rolę w doborze auta zaczyna odgrywać poczucie bezpieczeństwa
Zmartwieniem przedsiębiorców są nie dające się przewidzieć m.in. rosnące koszty produkcji, spadek sprzedaży i zakłócenia w łańcuchu dostaw. Małe i średnie firmy, które do funkcjonowania potrzebują przynajmniej jednego samochodu, rozglądają się za autem na wynajem, bo daje ono gwarancję bezpieczeństwa w sytuacjach losowych (np. w sytuacji awarii firma otrzymuje auto zastępcze). Bieżąca sytuacja powoduje, że częściej rezygnują z finansowania za gotówkę czy przez drogie dzisiaj kredyty, bo zaoszczędzone środki muszą przeznaczyć na utrzymanie firmy. Do wynajmu długoterminowego przedsiębiorców zwykle przekonują również stałe koszty miesięczne, w które wliczone są ubezpieczenie, koszt serwisu czy wymiana opon, a także wygoda. Nie muszą zajmować się serwisem czy czasochłonną likwidacją szkód komunikacyjnych.
Firmy nadal bardzo przywiązane do ulubionych marek
Mimo niskiej dostępności aut na rynku, elastyczność klientów pozostaje ograniczona. Na początkowym etapie poszukiwań wymarzonego samochodu, najczęściej mają wybraną konkretną markę i model. W miarę zapoznawania się z ofertą rynkową ich wybory nieznacznie się zmieniają. Na ogół jednak pozostają blisko swoich początkowych preferencji. Największą popularnością cieszą się SUV-y, które opanowały współczesny rynek motoryzacyjny, wypierając z niego nawet wiele klasycznych segmentów, jak np. samochody combi, których produkuje się coraz mniej.
– Blisko połowa firm w 2022 r. wybrała właśnie ten typ auta z oferty LeasePlan (Ford Kuga, Hyundai t, Nissan Qashqai). W roku 2022 klienci najszybciej decydowali się również na wynajem samochodów ekonomicznych oraz elektryków (np. Mustang Mach-E, Renault Zoe, Dacia Spring) i aut premium. W sytuacji kiedy klienci nie mogą znaleźć swojego wymarzonego auta, wynajmują auto używane. Tym sposobem auta używane na wynajem wypełniły lukę spowodowaną niską dostępnością nowych aut. Przedsiębiorcy coraz częściej zwracają się do nas z myślą o sprawdzonym aucie z drugiej ręki z rzetelną historią serwisowania. Aktywnie szukają okazji na pozyskanie auta używanego w atrakcyjnej cenie w ramach wynajmu. W 2022 r. rekordy popularności biły auta używane takie jak Skoda Octavia, Volkswagen Passat, Volkswagen Golf – dodaje Patryk Kraszewski, Head of SME & Flex w LeasePlan Polska.
O LeasePlan
LeasePlan jest jedną z wiodących na świecie firm świadczących usługi Car-as-a-Service, z 1,9 mln pojazdów zarządzanych w ponad 30 krajach. LeasePlan zarządza całym cyklem życia pojazdu dla klientów korporacyjnych, małych i średnich przedsiębiorstw oraz klientów indywidualnych, począwszy od zakupu, poprzez ubezpieczenie i serwis, aż po odsprzedaż samochodów. LeasePlan jest zaangażowany w pełnienie roli lidera w przejściu na mobilność bezemisyjną i wyznaczył sobie ambitny cel osiągnięcia zerowej emisji netto przez swoją flotę do 2030 roku. Dowiedz się więcej na stronie www.leaseplan.com/corporate
• Dostęp do nowych aut jest ograniczony, dlatego przedsiębiorcy wynajmują używane. Wynajem aut „z drugiej ręki” wypełnił lukę spowodowaną niską dostępnością nowych aut na wynajem.
• Elastyczność klientów w doborze samochodu widoczna jest dopiero na późniejszym etapie poszukiwań. Na początku firmy uparcie szukają konkretnych modeli.
• Przedsiębiorcy coraz chętniej decydują się na wyposażenie auta w wyższym standardzie, w tym rozbudowane systemy infotainment pozwalające na korzystanie z multimediów i rozrywki.
Rynek wynajmu samochodów jest obecnie w bardzo ciekawym położeniu. W związku z bieżącą sytuacją gospodarczą firmy ostrożniej wydają pieniądze. Długo analizują i porównują oferty. Rozważniej podejmują decyzje i staranniej wybierają auto na wynajem. Z drugiej strony ci sami klienci chętniej wybierają wyższą ratę, jeśli auto posiada niestandardowy komplet wyposażenia, gwarantujący komfort i wygodę jazdy. Firmy chętnie inwestują w nowoczesne samochody wyposażane w rozbudowane systemy infotainment pozwalające na korzystanie z multimediów i rozrywki oraz porównują oferty w ramach różnych wersji tego samego modelu auta. Technologiczna funkcjonalność auta jest dzisiaj nierzadko stawiana na czele różnych zalet samochodu wyprzedzając nawet te związane z osiągami silnika. Dla firm zainteresowanych autami premium bardziej istotne jest to, co widać i czuć. Chętniej wybierają wersje aut wyposażone w skórzaną tapicerkę, napęd 4x4 czy właśnie większy i mocniejszy silnik, wynika z analiz firmy LeasePlan.
Mimo wyższych cen paliw, przebiegi firm nie maleją
W przypadku wynajmu samochodu ważnym czynnikiem wpływającym na wysokość raty jest planowany roczny przebieg. Widać, że firmy nie ograniczają swoich tras. Mimo wyższych cen paliw, bardzo popularnej pracy hybrydowej i trudniejszej sytuacji ekonomicznej przebiegi w Polsce nie maleją. Kolejny rok z rzędu zanotowaliśmy wzrost. W 2022 r. średni przebieg wśród przedsiębiorstw MŚP w LeasePlan przekroczył ponad 25 000 km, pół tysiąca więcej niż w roku ubiegłym i o tysiąc więcej niż dwa lata wcześniej. Średni przebieg wybierany przez firmy systematycznie rośnie od 2019 roku – komentuje Patryk Kraszewski, Head of SME & Flex w LeasePlan Polska.
Coraz ważniejszą rolę w doborze auta zaczyna odgrywać poczucie bezpieczeństwa
Zmartwieniem przedsiębiorców są nie dające się przewidzieć m.in. rosnące koszty produkcji, spadek sprzedaży i zakłócenia w łańcuchu dostaw. Małe i średnie firmy, które do funkcjonowania potrzebują przynajmniej jednego samochodu, rozglądają się za autem na wynajem, bo daje ono gwarancję bezpieczeństwa w sytuacjach losowych (np. w sytuacji awarii firma otrzymuje auto zastępcze). Bieżąca sytuacja powoduje, że częściej rezygnują z finansowania za gotówkę czy przez drogie dzisiaj kredyty, bo zaoszczędzone środki muszą przeznaczyć na utrzymanie firmy. Do wynajmu długoterminowego przedsiębiorców zwykle przekonują również stałe koszty miesięczne, w które wliczone są ubezpieczenie, koszt serwisu czy wymiana opon, a także wygoda. Nie muszą zajmować się serwisem czy czasochłonną likwidacją szkód komunikacyjnych.
Firmy nadal bardzo przywiązane do ulubionych marek
Mimo niskiej dostępności aut na rynku, elastyczność klientów pozostaje ograniczona. Na początkowym etapie poszukiwań wymarzonego samochodu, najczęściej mają wybraną konkretną markę i model. W miarę zapoznawania się z ofertą rynkową ich wybory nieznacznie się zmieniają. Na ogół jednak pozostają blisko swoich początkowych preferencji. Największą popularnością cieszą się SUV-y, które opanowały współczesny rynek motoryzacyjny, wypierając z niego nawet wiele klasycznych segmentów, jak np. samochody combi, których produkuje się coraz mniej.
– Blisko połowa firm w 2022 r. wybrała właśnie ten typ auta z oferty LeasePlan (Ford Kuga, Hyundai t, Nissan Qashqai). W roku 2022 klienci najszybciej decydowali się również na wynajem samochodów ekonomicznych oraz elektryków (np. Mustang Mach-E, Renault Zoe, Dacia Spring) i aut premium. W sytuacji kiedy klienci nie mogą znaleźć swojego wymarzonego auta, wynajmują auto używane. Tym sposobem auta używane na wynajem wypełniły lukę spowodowaną niską dostępnością nowych aut. Przedsiębiorcy coraz częściej zwracają się do nas z myślą o sprawdzonym aucie z drugiej ręki z rzetelną historią serwisowania. Aktywnie szukają okazji na pozyskanie auta używanego w atrakcyjnej cenie w ramach wynajmu. W 2022 r. rekordy popularności biły auta używane takie jak Skoda Octavia, Volkswagen Passat, Volkswagen Golf – dodaje Patryk Kraszewski, Head of SME & Flex w LeasePlan Polska.
O LeasePlan
LeasePlan jest jedną z wiodących na świecie firm świadczących usługi Car-as-a-Service, z 1,9 mln pojazdów zarządzanych w ponad 30 krajach. LeasePlan zarządza całym cyklem życia pojazdu dla klientów korporacyjnych, małych i średnich przedsiębiorstw oraz klientów indywidualnych, począwszy od zakupu, poprzez ubezpieczenie i serwis, aż po odsprzedaż samochodów. LeasePlan jest zaangażowany w pełnienie roli lidera w przejściu na mobilność bezemisyjną i wyznaczył sobie ambitny cel osiągnięcia zerowej emisji netto przez swoją flotę do 2030 roku. Dowiedz się więcej na stronie www.leaseplan.com/corporate